PODSTAWY PISANIA

_mg_7803-copy-1

Szczegóły kursu:

first minutePodstawy Pisania

PROWADZĄCA: Joanna Opiat-Bojarska

Patronem kursu jest Wydawnictwo Czwarta Strona, które przygotowało upominki książkowe dla kursantów.

Czwarta strona

TERMIN:

WRZESIEŃ/PAŹDZIERNIK 2017

CZWARTKI: 28 września 5, 12,  19 października

GODZINY: 18:00-21:15 (z przerwą)

MIEJSCE:
CoWalski – Aleja Inspiracji
aleja Wielkopolska 29/6, Poznań

WIEK UCZESTNIKA: 19+

LICZBA OSÓB: do 10.

Prosimy o zapoznanie się z regulaminem kursów.

„Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej (…) Czasami człowiek musi, inaczej się udusi…”*

Jeśli piszesz, chcesz doskonalić warsztat albo wydać swoją książkę, ten kurs jest dla Ciebie. Podczas zajęć otrzymasz niezbędną dawkę teorii i – co równie ważne – weźmiesz udział w ćwiczeniach praktycznych. Będziesz pisać, wymyślać i tworzyć. Poznasz też siebie, swoje silne i słabe strony, odkryjesz swoje granice literackie i uwolnisz kreatywność.

PROGRAM:

SESJA 1. Początek: historia, forma, narracja

HISTORIA
– pomysł;
– o czym będziesz opowiadać? Co będzie się działo? (logiczny ciąg wydarzeń);
– ludzie. Kto będzie występował, jakich bohaterów przedstawisz?

– gdzie? – miejsce akcji, sceneria;
– kiedy? – czas akcji;
– dlaczego? (co chcesz przekazać czytelnikowi, czym go zainteresować?);
– doświadczenie/wiedza – przebadanie pomysłów.

FORMA
– zależna od gatunku: opowiadanie/powieść?
– jaki ma być efekt (dla czytelnika)?
– rozdziały (krótkie, długie, tytułowane, odmierzające czas).

– początek powieści;
– wstęp? Pierwsze zdanie;
– układ pierwszej strony;
– pierwszy akapit;
– cechy dobrego stylu.

NARRACJA
– narrator = bohater?
– równie ważna jak fabuła. Daje klimat. Dodaje dynamizmu. Pomaga w manipulacjach czytelnikiem;
– narrator personalny – 1 lub 3 osoba;
– pomieszanie reguł;
– narrator neutralny;
– narrator wszechwiedzący;
– każdy styl narracji ma swoje wady i zalety – które mogą podbijać zamierzone przez autora efekty (lub wprowadzać niezamierzony chaos).

SESJA 2. Rozwinięcie: bohater, dialogi, klimat

BOHATER
– ideał?
– ciekawy – wyróżniający się, charakterystyczny;
– wiarygodny (research);
– dający się lubić;
– skaza jest niezbędna;
– sedno sukcesu – identyfikowanie się czytelnika z postacią;
– empatia (rozpoznanie w postaci swojej cechy);
– sympatia;
– twórcze zniekształcenia rzeczywistych postaci;
– sztuczki autora;
– co muszę o nim wiedzieć?

– ile osób?

– postacie pierwszoplanowe;
– postacie drugoplanowe;
– postacie epizodyczne;
– papierowe postacie;
– nie wiadomo, kto jest kim;
– brak spójności.

DIALOG
– prezentuje bohaterów;
– podsłuchana rozmowa a język literacki;
– nasłuchuj!

– przyspiesza akcję;
– serwuje zwroty akcji;
– wzmacnia więź czytelnika ze światem przedstawionym;
– pomaga czytelnikowi wsiąknąć w świat przedstawiony.

KLIMAT
– malowanie słowem;
– dozowanie szczegółów;
– powtarzalność szczegółów;
– jak bohater czuje się w danym miejscu?
– inteligentne obserwacje kontra przydługie opisy;
– wzrok, słuch, węch, dotyk, smak.

Dobra historia to taka, która od początku do końca przykuwa uwagę czytelnika.

SESJA 3. Zakończenie: scena, napięcie, emocje, fabuła

SCENA
– widzisz ją?
– scena pokazuje a nie streszcza!
– nowa scena – nowa dekoracja;
– budują ją dialogi;
– cięcia (jak rozpocząć scenę, jak skończyć);
– dynamika scen;
– akcja;
– konflikt;
– nuda;
– jak zbudować scenę?

NAPIĘCIE
– narzędzia;
– sceny – dynamiczne, esencjonalne, pojawiające się w określonym celu;
– sekwencje scen – łączenie obrazów w celu uzyskania/podbicia określonego efektu;
– zwroty akcji;
– zabawa narracją;
– brak emocji;
– a może schemat?
– jaka sekwencja obrazów (scen) sprawi, że w naszej opowieści pojawi się napięcie?

EMOCJE
– zmysły uruchamiają emocje;
– empatia!
– czego oczekuje czytelnik?
– jaki efekt chcemy osiągnąć?
– brak emocji. Puste słowa;
– szczerość.

FABUŁA
– początek, rozwinięcie, zakończenie – fabuły, a nie historii;
– retrospekcje;
– pomieszana kolejność;
– tajemniczość;
– najpierw historia, potem fabuła;
– planowanie;
– praca na różnych poziomach ogólności;
– notowanie;
– inspiracje;
– ostrożnie z rzeczywistością;
– każda scena ma swój cel. Autor musi wiedzieć jaki.

SESJA 4. Redakcja: czytanie, poprawianie
– musisz napisać bardzo dobrą powieść. Dlaczego? Bo sam będziesz musiał przeczytać ją pięć, a może nawet i dziesięć razy;
– przygotowanie książki dla wydawcy: wymagania, streszczenie, informacje o sobie.

„Teraz będę już szczery, wybrałem drogę kariery, kariery na estradzie, na pewno sobie poradzę”*.

* Cytaty, z lekkimi zmianami. pochodzą z tekstu piosenki „Śpiewać każdy może”, autor tekstu: Jonasz Kofta.

CELE KURSU:
Podstawowym celem kursu, który powinien osiągnąć każdy uczestnik, jest tekst. Wszyscy powinni zakończyć cykl spotkań dobrym formalnie, strukturalnie, językowo opowiadaniem lub pierwszym rozdziałem powieści.

NIEZBĘDNE MATERIAŁY:
Laptop (lub jak wolisz kartka i długopis) oraz czysty i otwarty umysł.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Kwalifikacja odbywa się wyłącznie na podstawie zgłoszenia chęci uczestnictwa w kursie na adres:
maszyna@maszynadopisania.pl
Po otrzymaniu potwierdzenia otwarcia kursu prosimy o dokonanie wpłaty i odesłanie potwierdzenia na adres:
maszyna@maszynadopisania.pl

Nie jest konieczne doświadczenie pisarskie ani wykształcenie zgodne z profilem.
Każdy może się zapisać i uczestniczyć w zajęciach.

OPŁATY:
Całkowity koszt to 690 zł netto (848,70 zł brutto, płatne z góry na konto Maszyny. Wystawiamy faktury vat, możliwość płatności w ratach. Z osobami, które nie prowadzą działalności gospodarczej zawieramy umowy, wzór umowy tutaj. W cenę wliczony jest podatek vat 23%.

IDEA BANK SA
35 1950 0001 2006 0797 6429 0002

Maszyna do Pisania
ul. Zbożowa 15/47
87-100 Toruń

TYTUŁEM: podstawy pisania/Joanna Opiat-Bojarska

RABATY:

10% dla naszych Absolwentów
10% Bonus dla Przyjaciela (przy zapisie 2 lub więcej osób – dotyczy nowych kursantów)

Rabaty nie sumują się.


 

WARTO WIEDZIEĆ:
Na naszych kursach piszemy. To podstawa współpracy nauczyciela z uczniami. Pisarz jest pisarzem, jeśli pisze. Nie można nauczyć się pisania, słuchając „gadających głów”.
Nie ma żadnych ocen, stopni.
Wierzymy w rozwijający i motywujący wpływ konstruktywnej krytyki. Możesz się uczyć od nauczyciela, ale i od innych uczestników kursu. Nie ma lepszej szkoły, niż nauka na cudzych błędach. Po co masz wyważać otwarte drzwi?

ZAPRASZAMY!
Jeśli w ciągu 24 godzin, w dni robocze, nie otrzymacie Państwo odpowiedzi na swoje zapytanie, prosimy o kontakt telefoniczny 697 301 804.

Copyright © by Maszyna do Pisania
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, udostępnianie oraz wykorzystywanie bez zgody pomysłodawcy zabronione.

 





Opinie

Daria Żok, Gorzów Wielkopolski

Od dawna chciałam wziąć udział w kursie pisania. Trochę z ciekawości, trochę dla siebie samej, własnego warsztatu. Niestety w moim mieście – Gorzowie Wielkopolskim – nie ma na to szans. Wszelkie inicjatywy w postaci kursów, warsztatów, spotkań autorskich omijają Gorzów szerokim łukiem. Z zazdrością czytałam o propozycjach Maszyny do pisania dla mieszkańców Warszawy, Wrocławia, Gdańska.
Kiedy zatem dołączył do tego grona Poznań i ogłoszono nabór na pierwszy kurs – podstawy pisania – musiałam to zrobić! Przecież Poznań jest całkiem blisko, droga dobra, a terminy odpowiednie :-)
Zapisałam się. Nie żałuję. To była bardzo dobra decyzja.
Komfort pracy i ćwiczeń zapewniała przyjazna atmosfera w niewielkim gronie ludzi chcących tego co ja: pisać, ćwiczyć, uczyć się, słuchać innych, poznać opinie na temat wypracowanych tekstów. Wspaniale!
A wszystko to dzięki cudownej, życzliwej i niesłychanie pomocnej, prowadzącej kurs – Joannie Opiat – Bojarskiej.
Zadania, ćwiczenia zawsze omówione były w każdym szczególe. Wskazówki przekazane przez Joannę – bezcenne!
W głowie zakiełkowały świeże pomysły. Dzięki temu wiem, że potrafię :-)

Agnieszka Talma, Poznań

Od tygodni chodził mi po głowie rewelacyjny pomysł na opowiadanie. Świetny! Niepowtarzalny! Na pewno od razu wydrukują go w „Nowej Fantastyce” – myślałam, ale… Jak zwykle – on tylko chodził, potem wlókł się, albo na przekór – pędził jak pijany i rozbijał się o byle pretekst (dziś jestem zbyt zmęczona, ta historia nie ma sensu, muszę się wyspać…). I znikał.
Mimo, że przecież chciałam pisać!
Jak się w tym nie pogubić? Nie stracić zapału, a odnaleźć pasję i najlepsze zakończenie dla swojej historii?

Ech, pewnie każdy z was borykał się z gonitwą myśli, splątaniem wątków albo wielością rozwiązań w zakończeniu, co w efekcie… czeka (samo się rozwiąże?)! No właśnie.
Wtedy zobaczyłam, że Joanna Opiat-Bojarska poprowadzi warsztaty z podstaw pisania, bo dzięki niej rusza w Poznaniu Maszyna do Pisania.
Oczywiście Internet – kto to jest, bo nie znam. Aaaa… już wiem, czemu jej nie czytałam – pisze kryminały. No, nie moja bajka, sorry. Ale program, który przygotowała na te zajęcia – to już inna sprawa. No, jednak moja bajka!

I wiecie co? Zapisałam się i to był strzał w dziesiątkę!
Po pierwszych zajęciach, w ramach pracy domowej, byłam tak zmotywowana i naszpikowana praktycznymi poradami, że napisałam bardzo dobre streszczenie swojego „chodzącego po głowie” opowiadania. Hurra! Ono naprawdę zaczęło nabierać kształtów! Dzięki doświadczeniu Joanny wiedziałam już np. jak zacząć (to magiczne pierwsze zdanie), jak zakończyć scenę i w ogóle – po co to opowiadam!

Na warsztatach było kilka osób „kryminalnych”, ale wskazówki Joanny były cenne nie tylko dla amatorów morderstw. Ona jest po prostu pisarką, która po wydaniu wielu książek doskonale wie, co złapie za serce czytelnika i jak to napisać, żeby przekonać też wydawcę. Wie, co jest historią wartą opowiedzenia. Wie, jak skonstruować bohatera i jego tło.
Dzięki Joannie i ja to teraz wiem.
Polecam wam te warsztaty. To naprawdę inspirująca przygoda w bardzo, bardzo miłej i twórczej atmosferze!

CLOSE
CLOSE