POWIEŚĆ KRYMINALNA – kurs dla średniozaawansowanych

maszyna-zdjecia_profilowe-czubaj

Szczegóły kursu:

PROWADZĄCY: Mariusz Czubaj

DOKUMENTY DO APLIKACJI:
– zarys pomysłu na powieść kryminalną (maksymalnie 1 strona maszynopisu)
– biogram uczestnika (maksymalnie 1 strona maszynopisu)

TERMINY:

LISTOPAD/GRUDZIEŃ 2019 [BRAK MIEJSC]

piątki: 8, 15, 29 listopada i 6 grudnia, od godz. 18:00 do godz. 21:15.

MIEJSCE SPOTKAŃ:
Strych na Wróble
ul. Chmielna 73B

NIEZBĘDNE MATERIAŁY:
papier, zeszyt, pergamin, długopis, ołówek, gęsie lub kacze pióro. Zamiast: notebook, netbook etc.

LICZBA OSÓB: d o 10 uczestników

Wiek uczestników: 18+

 

Kryminał jest gatunkiem, którego ramy są bardzo klarowne. Ktoś popełnił przestępstwo, ktoś jest winien i trzeba go znaleźć. Bohater powieści kryminalnej musi rozwiązać tę zagadkę i „złapać” winnego, który rzecz jasna powinien ponieść karę za swe niecne uczynki.
Gdyby jednak tylko o to chodziło w powieści kryminalnej, ludziom wystarczałyby gazety i newsy w mediach. Nie kupowaliby książek, a tym bardziej całych sag kryminalnych. Tak naprawdę bowiem w powieści kryminalnej chodzi o coś zupełnie innego.
Historia kryminalna jest maską pewnego tematu, jaki autor chce pokazać, detektyw zaś musi przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie główne zadane przez autora: „jaka jest prawda?”.

Kryminał jest więc opowieścią o odkrywaniu tajemnicy. Detektyw zaś musi odkryć sekret, a czytelnik idzie krok w krok za nim i powinien się w tej drodze doskonale bawić. To w gruncie rzeczy literatura bardzo rozrywkowa i z happy endem (sprawa się wyjaśnia, a zło zostaje ukarane).

Jeśli myślisz o napisaniu powieści kryminalnej, nie zapominaj, że zbrodnia mieści w sobie splot pewnych okoliczności, które, gdyby nie czyjaś śmierć, nie wyszłyby na światło dzienne. One same zaś rzutują zarówno na intrygę, jak i postaci poboczne. Czeka Cię, poza samym pisaniem, żmudna praca koncepcyjna, pisanie planów fabuły i budowanie intrygi jak układanki z brakujących puzzli. Musisz przewidzieć każdy możliwy scenariusz, jaki zrodzi się w głowie czytającego, i zmylić jego sposób myślenia. Tak naprawdę to autor rozgrywa partyjkę z czytelnikiem, zasłaniając się stworzoną postacią detektywa niczym marionetką.

Dobry kryminał zasadza się na intrydze (bez niej nie ma dobrej Opowieści), ale nie wolno zapominać o postaciach niosących zarówno informacje faktograficzne, jak i psychologiczne.

Na tych warsztatach dostaniesz do ręki „narzędzia”, które ułatwią Ci myślenie o kryminale jako powieści. Odmitologizujemy pewne stereotypy i spróbujemy ruszyć z Twoją fabułą do przodu. Pomożemy Ci stworzyć wyjątkowego bohatera, zastanowimy się nad światem, jaki chcesz pokazać w powieści, i „ustawimy” strukturę opowiadania, tak by miała „ręce i nogi”.

Posiłkujemy się oczywiście klasyką i najlepszymi współczesnymi kryminałami, które mają już ugruntowaną pozycję w tym gatunku, lecz przede wszystkim będziemy pracować na Twoim dziele. To jedyna droga, byś wyszedł z kursu uzbrojony w pewność co do własnego pomysłu na kryminał, a wreszcie, byś mógł zabrać się do pisania takiego typu powieści bez strachu, że się nie uda.

Pisanie kryminałów nie ma nic wspólnego z natchnieniem czy weną twórczą. To solidne rzemiosło i nie będziemy ukrywać, że trzeba mieć do tego predyspozycje (niektórzy nazywają to nawet talentem), a także determinację i wielkie pokłady ciekawości, co kłębi się w głowach innych ludzi i co mają w nich poukrywane. Wymaga dokumentacji, wnikliwej analizy i dużej porcji cierpliwości, by Twoja historia nie poniosła Cię na manowce gatunku.

Właściwie każde zdarzenie jest dobrym początkiem kryminału. Codzienna prasa dostarcza nam wiele tematów, które odpowiednio ociosane mogą być zaczynem powieści kryminalnej. To jednak od Ciebie i twojego warsztatu zależeć będzie, czy powstanie z tego dobra powieść.

 

PLAN ZAJĘĆ:

ĆWICZENIA. BOHATER POWIEŚCI KRYMINALNEJ

– prezentacja pomysłów i ich analiza pod kątem potencjału bohatera;
– przestrzeń zawodowa postaci (bohater powieści kryminalnej nie musi być policjantem ani detektywem, musi jednak być „wrzucony” w opowieść i zmuszony do rozpoczęcia śledztwa);
– przestrzeń prywatna postaci;
– przestrzeń osobista postaci;
– skaza postaci;
– geniusz postaci (dlaczego akurat on może rozwikłać tę zagadkę);
– wyjątkowość postaci.

ĆWICZENIA. INTRYGA I ŚWIAT PRZEDSTAWIONY

– jaki rodzaj przestępstwa popełniono (kto zginął, gdzie i w jaki sposób)?
– co zdarzyło się naprawdę (retrospekcja)?
– miejsce akcji;
– czas akcji;
– okoliczności społeczne + szerszy plan zdarzeń;
– ciało ofiary, które trzeba umieć „przeczytać”;
– postać zmiennokształtna;
– podejrzani;
– czy wiesz kto zabił?
– próba zapisu intrygi na jednej stronie maszynopisu.

ĆWICZENIA. DOKUMENTACJA I PLAN POWIEŚCI

– eksperci i sojusznicy – jak do nich docierać, jak z nimi rozmawiać;
– dlaczego google nie wystarczy i po co przeprosić się z biblioteką;
– materiały źródłowe;
– jak wykonać samodzielnie reaserch na miejscu akcji i dlaczego jest to nieodzowne;
– „lewe sanki”, czyli jak zmylić czytelnika – chwyty i myki;
– pierwszy ramowy plan.

ĆWICZENIA. FABUŁA

– struktura powieści kryminalnej;
– główne pytanie dramaturgiczne;
– analiza planów i konstruktywna krytyka;
– pierwszy i ostatni akapit powieści kryminalnej;
– czy prolog i epilog są obowiązkowe?
– jak używać różnych typów narracji w powieści kryminalnej?

ĆWICZENIA. DIALOG

– nastaw ucho do dialogów;
– co to jest scena dialogowa i czym jest jej kontekst (to nie tylko to, co bohaterowie mówią)?
– dialog w akcji;
– przekleństwa, kolokwializmy i język profesjonalistów – jak i kiedy ich używać;
– osobisty język postaci;
– język urzędowy i jak go uelastycznić;
– język narratora i jaki typ narracji wybierasz?
– przesłuchanie – jak je napisać, by trzymało w napięciu;
– czy w powieści kryminalnej jest miejsce na tzw. opisy przyrody.

ĆWICZENIA. SZERSZY KONTEKST OPOWIEŚCI I POPRAWIANIE
– analiza tekstów dialogowych + konstruktywna krytyka;
– pomysł a temat powieści kryminalnej;
– jaka jest kompozycja powieści?
– o czym to jest i dlaczego?
– kontekst opowieści kryminalnej;
– czy kryminał może mieć morał?
– odpowiedź na główne pytanie: jaka jest prawda?
– garść informacji praktycznych na drogę.

PODSUMOWANIE

Materiały prosimy przesyłać na adres maszyna@maszynadopisania.pl z dopiskiem Powieść kryminalna/Mariusz Czubaj

LICZBA UCZESTNIKÓW:
Na zajęcia przyjmiemy około 10 osób. Większa grupa nie pozwala na pracę, jaką preferujemy – Twój aktywny udział.

WARTO WIEDZIEĆ
Na naszych kursach piszemy. To podstawa współpracy nauczyciela z uczniami. Pisarz jest pisarzem, jeśli pisze. Nie można nauczyć się pisania, słuchając „gadających głów”.
Nie ma żadnych ocen, stopni.
Wierzymy w rozwijający i motywujący wpływ konstruktywnej krytyki. Możesz się uczyć od nauczyciela, ale i od innych uczestników kursu. Nie ma lepszej szkoły, niż nauka na cudzych błędach. Po co masz wyważać otwarte drzwi?
Nie gwarantujemy ukończenia oraz wydania książki po naszych kursach – wszystko zależy od talentu i zaangażowania autora, pomagamy jednak w kontaktach z wydawcami i redaktorami.
Koniecznie zapoznaj się z regulaminem dostępnym na naszej stronie (tutaj).

ZAPRASZAMY!
Jeśli w ciągu 24 godzin, w dni robocze, nie otrzymacie Państwo odpowiedzi na swoje zapytanie, prosimy o kontakt telefoniczny 697 301 804.

Po otrzymaniu potwierdzenia otwarcia kursu prosimy o dokonanie wpłaty i odesłanie potwierdzenia na adres: maszyna@maszynadopisania.pl

 

OPŁATY:
Całkowity koszt to 950 zł netto (1168,50 zł brutto), płatne z góry na konto Maszyny. Wystawiamy faktury VAT, możliwość płatności w ratach. Z osobami, które nie prowadzą działalności gospodarczej zawieramy umowy, wzór umowy tutaj. W cenę wliczony jest podatek VAT 23%.

IDEA BANK SA
35 1950 0001 2006 0797 6429 0002

Maszyna do Pisania
ul. Zbożowa 15/47
87-100 Toruń

TYTUŁEM: powieść kryminalna/Mariusz Czubaj

RABATY:

10% dla naszych Absolwentów
10% Bonus dla Przyjaciela (przy zapisie 2 lub więcej osób – dotyczy nowych kursantów)

Rabaty nie sumują się.

 

Copyright © by Maszyna do Pisania
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, udostępnianie oraz wykorzystywanie bez zgody pomysłodawcy zabronione.

Tagi:
kurs pisarski, Mariusz Czubaj, powieść kryminalna,



CLOSE
CLOSE