Autor i wydawnictwo

blog #89

Autor i wydawnictwo

Komercyjne wydawnictwo książkowe jest firmą, w której właściciele inwestują w przygotowanie, wydrukowanie i promowanie książki po to, aby ją sprzedać z zyskiem. Czego należy spodziewać się po tym, gdy to Twój tekst został zauważony i wybrany? Na co zwrócić uwagę, aby po wydaniu książki nie żałować? Wydawnictwo powinno ustalić z Tobą warunki współpracy na kilku istotnych polach:

HONORARIUM AUTORSKIE
Wynagrodzenie dla Ciebie liczone procentowo od ceny książki jaką realizuje wydawnictwo i pomnożone przez liczbę egzemplarzy sprzedanych w określonym czasie. Zazwyczaj wydawnictwo proponuje autorom od 14 do 18% ceny hurtowej książki. Pamiętaj, że nie chodzi tu o cenę drukowaną na okładce. Cena hurtowa to w praktyce jej połowa, ponieważ wydawnictwo udziela ok. 50% rabatu swoim dystrybutorom. Proponowana zaliczka na poczet honorariów to w przypadku debiutu zazwyczaj 4-6 tys. zł.

CENA KSIĄŻKI
Wydawnictwo powinno określić w jakiej sugerowanej cenie (cena na okładce) klient będzie mógł kupić Twoją książkę.

PROMOCJA
Kampania promocyjna, czyli zakres działań jaki wydawnictwo planuje wykonać, aby informacja o Twojej książce dotarła do czytelników. Kampania trwa zazwyczaj trzy tygodnie od czasu premiery i w tym czasie powinny pojawiać się recenzje, ogłoszenia, reklamy w prasie oraz na portalach internetowych, informacje w księgarniach, na blogach, posty na Facebooku, spotkanie autorskie w księgarniach.

KANAŁY DYSTRYBUCJI
Wydawnictwo powinno zadeklarować w jakich księgarniach, sieciach handlowych czy księgarniach internetowych Twoja książka będzie dostępna.

 

Wspólne interesy, różne priorytety

 

Autor oraz wydawnictwo na niemal wszystkich etapach wydania książki mają wspólny cel. W interesie wydawnictwa jest bowiem zrobić wszystko, aby sprzedać jak najwięcej egzemplarzy Twojej książki z najlepszą możliwą do osiągnięcia marżą. Jest tylko jeden moment, w którym wydawca i autor stają na chwilę po przeciwnych stronach barykady. To negocjowanie wysokości honorarium autorskiego.

Czy to oznacza, że ustalanie honorarium autorskiego powinno być czasem stanowczego trwania przy swoich oczekiwaniach? W przypadku debiutu nie masz zbyt wielu argumentów, którymi mógłbyś przekonać wydawcę do podniesienia oferowanej kwoty. Zarówno Ty jak i wydawnictwo nie macie pewności, jak czytelnicy zareagują na publikację. Wysokość sprzedaży Twojej pierwszej książki jest dużą niewiadomą.

 

Czego spodziewać się we współpracy z wydawnictwem

 

Nie jesteś jednak w tej sytuacji bezbronny i zdany na pierwszą propozycję wydawnictwa. Dobrym argumentem, poprawiającym Twoją sytuację, może być liczba osób zainteresowanych i komentujących fragmenty Twojej książki, publikowane na blogach lub portalach autorskich. Nie jest to wyznacznik sprzedaży, ale pewna wskazówka. Twoja sytuacja będzie też lepsza, jeżeli tekstem są zainteresowane dwa wydawnictwa. To może skłonić jedno z nich do zaproponowania lepszych warunków niż konkurencja.

Wydawnictwo powinno przedstawić Ci do wglądu wzór stosowanej przez nie umowy licencyjnej. Każde wydawnictwo tworzy ją na własny użytek i powinna być ona zgodna z prawem autorskim. Jeżeli nie znasz się na prawie autorskim, dobrze byłoby skonsultować przedstawiony wzór z prawnikiem. Odradzam jednak siadanie do stołu negocjacyjnego razem z prawnikiem. Na negocjacje lepiej przyjść z kimś zaufanym z przyjaciół lub rodziny, a wątpliwości prawne wyjaśniać po spotkaniu. Na spotkaniu nie podpisuj dokumentu, którego nie znasz lub co do którego masz wątpliwości. Podpisaną umowę możesz przesłać pocztą, po wyjaśnieniu i uzgodnieniu wszystkich jej zapisów.

 

Jakie stawiać wymagania?

 

Od chwili, gdy podpiszesz umowę, proponuję zaufać doświadczeniu wydawnictwa w kwestii kolejnych etapów pracy nad książką. Kiedy zatem warto być czujnym i sprawdzać wydawnictwo? Wtedy, gdy przychodzi czas uruchomienia kampanii promocyjnej i promocji w księgarniach. Warto śledzić czy wszystkie zaplanowane przez wydawnictwo akcje zostały przeprowadzone, a książka jest dostępna w deklarowanych punktach sprzedaży. Dobrze jest też sprawdzić raport naliczenia honorariów za dany okres sprzedaży. Wydawnictwo powinno go przedstawić w takiej postaci, aby był klarowny i zrozumiały dla autora.

 

Tekst przygotowała dla Was Joanna Salak – dyrektorka wydawnicza, inicjatorka i kreatorka publikacji, menedżerka w branży wydawniczej.

 


Przeczytaj też:
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 1 >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 2 >>
Jak napisać powieść, od której nie można się oderwać? >>

Napisz komentarz

CLOSE
CLOSE

FreshMail.pl