Opinie

Olga Bittner-Stachowiak

Jak dokonać zbrodni nie pozostawiając śladów? Jak wciągnąć czytelnika, a potem zaskoczyć i zostawić z głową pełną myśli? To tylko kilka pytań, na które otrzymałam odpowiedź podczas kursu z Martą Guzowską. Po wspólnych spotkaniach pozostała mi solidna dawka wiedzy, ale i niedosyt, dlatego liczę na kolejne odsłony kursu. Każda minuta była na miarę złota. Dziękuję!

O kursie pisania opowiadania kryminalnego z Martą Guzowską

Jacek Dziekoński

(…) dziękuję za świetny warsztat z M. Guzowska, świetna nauczycielka, urocza osoba. Poza tematem wiele uwag i doświadczeń, którymi się z nami dzieliła. Świetna robota!!!
Trzy razy: świetnie!!

O kursie pisania opowiadania kryminalnego z Martą Guzowską

Maurycy Nowakowski

Mam wrażenie, że z rozwojem czasami jest jak z tankowaniem samochodu. Co jakiś czas pojawia się “potencjał”, jak pusty bak, który trzeba wypełnić. Sposoby są na to różne, każda taka sytuacja jest wyjątkowa, więc nie ma zapewne jednej sprawdzonej metody postępowania. Zwykle samodzielnie “tankowałem bak”, rozwijałem się “na własną rękę”, uczyłem metodą prób i błędów własnych, ale tym razem poczułem potrzebę otrzymania impulsu zewnętrznego, chęć skonfrontowania się z kimś kto może wiedzieć więcej albo mieć inną wizję pisania. I tak też zrobiłem. Skorzystałem z możliwości zrobienia kursu prozatorskiego w szkole Maszyna do pisania. Cztery intensywne trzygodzinne spotkania wypełnione ćwiczeniami warsztatowymi i ciekawymi rozmowami o tekstach pod okiem pisarza, krytyka literackiego i wydawcy Jacka Bieruta przyniosły oczekiwany efekt. Ruszyło. Perspektywa się poszerzyła. Moje przygotowania do pisania nowej powieści, która będzie dla mnie najbardziej wymagającą pracą ze wszystkich dotychczasowych, weszły na wyższy poziom. Celowo załączam do wpisu fragment wywiadu, w którym twierdzę, że szkoły nie uczą pisarstwa (przynajmniej te z systemu szkolnictwa, który mnie obowiązywał). Zdanie to podtrzymuję, ale nie znaczy to, że nie warto czasami wrócić do “szkolnej ławy” aby “zatankować bak” nowego potencjału. Choćby dla odmiany w tej zwykle samotnej pisarskiej drodze.

O kursie prozatorskim z Jackiem Bierutem

Magdalena

Podczas trzydniowego kursu pisania opowiadań kryminalnych “Jak kłamać skutecznie i mieć z tego frajdę” dowiedziałam się nie tylko jak pisać, ale – co może ważniejsze – jak nie pisać 😉 Mieliśmy do zrobienia wiele zadań praktycznych – pisaliśmy krótkie sceny i redagowaliśmy fragmenty napisane przez innych. Dostaliśmy listę lektur, które warto przeczytać i omawialiśmy niektóre z nich. Dostaliśmy wiele praktycznych wskazówek dotyczących m.in. bohatera, fabuły, tego skąd czerpać inspiracje, a kto chciał, miał możliwość omówić swoje pomysły na opowiadanie z prowadzącą.

O kursie pisania opowiadania kryminalnego z Martą Guzowską “Jak kłamać skutecznie i mieć z tego frajdę”

Magdalena Hrycz

Na początku po prostu chciałam Ją poznać. Usiąść metr od autorki powieści, które czytało się czasem do świtu. Dopiero po dotarciu do ostatniej strony odkładało się książkę na nocny stolik. Ale nie da się tak po prostu odłożyć kobiet z “Kieszonkowego atlasu”. Albo “Jolanty”. Ani “Cwaniar”. Te kobiety nie wychodziły mi z głowy. Nie było innego wyjścia niż pójść na kurs do Sylwii Chutnik, która te postaci wymyśliła i opisała. Więc przede wszystkim chodziło o nią. Na drugim planie była myśl, że w ogóle mogę coś napisać. Ale napisałam wtedy opowiadanie. I piszę dalej. I być może to jest najlepsza rekomendacja dla kursu w Maszynie.

O kursie z Sylwią Chutnik

Maria Sobczak

Dziękuję również za wspaniały czas.
Takiej dawki twórczej wymiany myśli dawno nie przeżyłam.
To było inspirujące i budujące.
Hasło “cała nadzieja w literaturze” jednak jest prawdziwe :)

O warsztatach reporterskich w ramach projektu “Szlak wolności od podstaw

Magdalena Hrycz

Po powrocie z kursu w Maszynie możecie zauważyć, że rzeczywistość nabrała więcej szczegółów, barw i odcieni. I może nawet nic nie jest takie, na jakie wygląda. Bo przecież reporter dostrzega to, czego nie widzą inni.
Na warsztatach u Piotra Bojarskiego dowiedzieliśmy się na czym polega reporterska praca. Jak dotrzeć do informacji, do bohatera, no i jak napisać dobry, poruszający tekst. Nawet jeśli część kursantów nie pójdzie dalej drogą reportera, to zawsze zostanie w nich to wyczulenie na szczegół i odcienie szarości. Bardzo polecam Maszynę i dziękuję Piotrowi Bojarskiemu za to, że cierpliwie zniósł sto i więcej pytań.

O warsztatach reporterskich (projekt “Szlak wolności od podstaw“), prowadzenie Piotr Bojarski

Andrzej Rudke

Alina kapitalnie usystematyzowała wiedzę na temat procesu pisania. Kurs wyznaczał przyjemne tempo pracy, a zadania pisarskie ułatwiły mi konfrontowanie swoich tekstów z czytelnikami. Potencjalnymi czytelnikami.

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Edyta Nowicka

Kurs KreatyWWWne pisanie pokazuje temat z różnych stron: technicznej, ale też kreatywnej.To dawka skondensowanej wiedzy, przekazanej w przystępny sposób. Prowadząca świetnie przekazuje wiedzę i daje dużo inspiracji.

O kursie “KreatyWWWne pisanie, czyli jak tworzyć ciekawe i angażujące treści do Internetu” z Patrycja Grzelczak.

Paulina Siedlecka

Program wyczerpujący najważniejsze zagadnienia teoretyczne. Bardzo dużo praktyki. Inspirujący, kreatywny i porządkujący wiedzę. Doskonała prowadząca.

O kursie “KreatyWWWne pisanie, czyli jak tworzyć ciekawe i angażujące treści do Internetu” z Patrycja Grzelczak.

Paulina Falacińska

Są tacy ludzie, którzy zostali stworzeni do swojego zawodu. Taką osobą jest Patrycja. Super entuzjazm, uśmiech, potężne zasoby kreatywności. Szkolenie bardzo ciekawie poprowadzone, wiele bardzo przydatnych informacji – nie zawiodłam się:).
Jeśli takie osoby pracują w Maszynie do pisania, to znaczy, że to musi być super miejsce:)

O kursie “KreatyWWWne pisanie, czyli jak tworzyć ciekawe i angażujące treści do Internetu” z Patrycja Grzelczak.

Natalia Dobosz

Dużo konkretów, wyczucie i klasa prowadzącej. Uwagi krytyczne podawane w bardzo konstruktywny sposób.

Mnie bardzo podobał się ten kurs. Pani bardzo dokładnie i precyzyjnie przekazała nam wiedzę. Na kursach panowała bardzo miła atmosfera.

Kurs dał mi solidne, techniczne podstawy jak napisać podstawowe części w utworze, to swoisty „Hello world!” dla początkujących.

Udział w kursie „Podstawy Pisania” to doskonała decyzja jeśli chcesz okrzepnąć w postanowieniu: ”Tak, na serio chcę spróbować pisania”

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Blanka Dobrowolska-Jakubiec

Udział w kursie to była niesamowita przygoda, barwna, inspirująca – taka, jaką chce się przeżyć jeszcze raz.

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Marysia

Chciałabym Ci bardzo podziękować za warsztaty z kreatywwwnego pisania, w których brałam udział w grudniu. Obudziły we mnie dużą dawkę kreatywnego myślenia, którego myślałam, że już nie ma 😉 Wszystkie polecane przez Ciebie ćwiczenia cały czas stosuje, nie tylko kiedy brak mi weny.
Udało mi się także, dzięki Twoim warsztatom zebrać na odwagę i otworzyć bloga podróżniczego :-)

http://www.3onroad.com

O kursie “KreatyWWWne pisanie, czyli jak tworzyć ciekawe i angażujące treści do Internetu” z Patrycja Grzelczak.

Daniel Olszewski

Moja opinia w formie mini fabuły „Warsztaty z Robertem Małeckim”.

[CEL] Odkąd pamiętam moim celem było napisanie powieści.
[ZAWIĄZANIE AKCJI] Podejmowałem liczne bezowocne próby, uciekałem na lata w reaserch. Powoli docierało do mnie jednak, że samodzielnie nic nie napiszę.
[KATALIZATOR] Pewnego dnia zobaczyłem reklamę kursu z Robertem Małeckim. Podstawy pisania w moim rodzinnym Toruniu. Klamka zapadła. Zapisałem się.
[ZAPOWIEDŹ KLĘSKI] Pierwsze zajęcia uświadomiły mi jak niewiele jeszcze wiem.
[KŁODY POD NOGI] Robert dużo zadawał do domu, a ja nie przypuszczałem, że dzięki temu zrozumiem swoje błędy. Na samych zajęciach mój tekst poddawany był ocenie pozostałych kursantów, a ja nie rozumiałem, że to nie krytyka tylko bezcenne rady.
[PUNKT KULMINACYJNY] Po kolejnych zajęciach, kiedy Robert powiedział mi, że moja historia jest za duża, za ciężka na jedną powieść, zdecydowałem, że definitywnie porzucę swoje marzenie. I nagle mnie olśniło, muszę podzielić moją historię na kilka części. W mojej głowie wszystko się poukładało.
[OSTATNI WYSIŁEK] Teraz wiem już co mam robić. Zaczynam pisać z przekonaniem, że idę w dobrym kierunku.
[OSIĄGNIĘCIE CELU] Do osiągnięciu celu brakuje mi jeszcze kilku elementów. Przede wszystkim, żeby pisać muszę się zdyscyplinować, dużo więcej czytać i dalej szlifować warsztat z takimi pisarzami jak Robert.

Nie mogę się już doczekać kolejnego kursu z Panem Psorem Małeckim. 😉

O kursie “Podstawy pisania” z Robertem Małeckim.

Marcin

Udział w kursie pisania prozy dziecięcej prowadzonym przez Panią Agnieszkę Urbańską był dla mnie wspaniałym doświadczeniem. Prowadząca nie tylko przybliżyła naszej grupie niezwykłe światy kreowane na stronach książek dla najmłodszych, ale potrafiła nas także zainspirować i zmotywować do pracy. Świetna atmosfera, cudowni ludzie. Gorąco polecam!!!

O kursie pisania prozy dziecięcej “Od ciekawości świata do opowieści” z Agnieszką Urbańską.

Joanna, Dąbrowa Leśna

Mam za sobą miesiące wytężonej pracy i odkrywania nowych lądów warsztatowych i każdemu – kto chciałby doskonalić swoje pisanie – gorąco polecam „maraton” z Aliną Krzywiec.

Na kurs Praca nad powieścią trafiłam po długim namyśle… i po napisaniu obszernych fragmentów tekstu, które przypominały kawałki układanki, szukające konkretnego miejsca. Z głową nabitą pytaniami poszłam na pierwsze spotkanie z Aliną, która najpierw wysłuchała mojej koncepcji treści i bohaterów, a potem poprzez długą i rzeczową rozmowę, pełną merytorycznych, technicznych uwag naprowadzała mnie na znalezienie nowych rozwiązań fabularnych, na wzbogacenie postaci. Przez wiele miesięcy otwierała mi oczy na tajniki prowadzenia narracji i konstrukcji całości tak, aby zaintrygować czytelnika.

Najważniejszym – dla mnie – aspektem wspólnej pracy było to, że Alina nigdy nie ingerowała w powstający tekst poprzez proste, bezpośrednie wskazówki i autorytarne „trzeba to zrobić tak i tak”, natomiast z ogromnym wyczuciem i wiedzą doprowadzała mnie do samodzielnego dochodzenia do sposobu, żeby pisana przeze mnie powieść nabrała tempa, a jej bohaterowie byli postaciami charakterologicznie pełniejszymi.

Po kursie moje pisanie stało się bardziej świadome, a nie tylko intuicyjne.

O kursie Praca nad powieścią z Aliną Krzywiec

Ewa Ossowska

Kurs Maszyny do Pisania „Podstawy tworzenia powieści” z Piotrem Głuchowskim polecam każdemu, kto myśli o pisaniu. Piotr, doświadczony dziennikarz i reporter, pokazuje, że pisanie to praca, rzemiosło, do którego trzeba podchodzić poważnie i rzetelnie, a wtedy na pewno pojawią się efekty. Krok po kroku prowadzi przez najistotniejsze etapy pracy nad powieścią, a robi z taką swobodą i poczuciem humoru, że nie wiadomo, kiedy kończy się czas zajęć. Kurs, to również spotkanie z ciekawymi ludźmi, wartościowa wymiana myśli i doświadczeń. Polecam, jednak też ostrzegam przed niebezpieczeństwem – po kursie z Piotrem Głuchowskim naprawdę zaczniesz pisać. Czy jesteś na to gotowy?

Po kursie Podstawy tworzenia powieści z Piotrem Głuchowskim

Magda Łęgowska

Czy zorganizowany przez ,,Maszynę do pisania” kurs ,,Podstawy tworzenia powieści”, prowadzony przez Piotra Głuchowskiego spełnił moje oczekiwania? Jeżeli kiedykolwiek uda mi się napisać powieść: interesującą, spójną, z dobrze poprowadzoną narracją, bohaterami wprowadzanymi w idealnym miejscu i czasie i którą czytelnik zgłębi całą, a nie tylko przebrnie z trudem przez jej 20 pierwszych stron , to zrobię to tylko dzięki temu kursowi. Zrobię to dzięki wiedzy, którą na nim zdobyłam, dzięki charyzmie prowadzącego i dzięki niezwykłości osób, które uczyły się sztuki pisania wraz ze mną. Ten kurs naprawdę otwiera drzwi to realizacji marzenia, jeżeli tym marzeniem jest napisanie własnej powieści.

po kursie: Podstawy tworzenia powieści z Piotrem Głuchowskim (Toruń)

Klaudiusz Szymańczak

Z Aliną Krzywiec miałem przyjemność współpracować pisząc swoją pierwszą w życiu książkę. Na początek relegowała mnie z kursu Podstawy pisania i kazała się przenieść na kurs Praca nad powieścią. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że to była świetna decyzja. Od samego początku dało się odczuć jej autentyczne zaangażowanie w to żeby przedsięwzięcie, którego się podjąłem doprowadzić krok po kroku do końca, jednak bez chodzenia na skróty. Dziesiątki bardzo merytorycznych uwag, dużo pytań, wspólne narady i dyskusje na temat tego jak ma wyglądać tekst, fabuła i bohaterowie. Byłem poganiany, motywowany i zachęcany, a jak trzeba było to konstruktywnie krytykowany. Wszystko na naprawdę wysokim poziomie merytorycznym i z wyczuciem.

Bardzo dobra instruktorka pisania, i myślenia o książkach i ich czytelnikach, a także miła i sympatyczna osoba z poczuciem humoru.

O: Praca nad powieścią, prowadzenie Alina Krzywiec

Dorota z Warszawy

Kurs dał mi narzędzia, wiedzę i ekspercką opinię o moich pracach. Zainspirował mnie do dalszego pisania. Dziękuję :)

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Agnieszka z Warszawy

Wiedza przekazana w bardzo przejrzysty i dostępny sposób. Wiele przykładów obrazujących omawiane zagadnienie. Świetna motywacja do pisania przez prace domowe. Polecam wszystkim, którzy chcą pisać, a nie wiedzą jak zacząć.

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

 

Marek Tokarski

Wspaniała, twórcza atmosfera podczas kursu. Wiele przydatnych, interesujących informacji. Interaktywne dyskusje o tekstach poszczególnych osób. Polecam!

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

 

 

Monika Fiodorów

Kurs stanowił niezłego kopa w kierunku rozwijania mojej pasji – pisania, pomógł uporządkować wiedzę i zaprząc zapał w ryzy typu nadanie tekstowi literackiemu czasu, miejsca, wykreowanie bohaterów. Alina bardzo rzetelnie podchodzi do organizacji zajęć, nie pozwala bujać w obłokach a wprowadza pewną dyscyplinę, bardzo potrzebną początkującym pisarzom. Szczerze polecam.

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

 

 

Anna Brzeźnicka

Bardzo mi się podobały zajęcia, od teraz zupełnie inaczej patrzę na powieści, zwracam uwagę na to, o czym nie miałam pojęcia.
Dowiedziałam się naprawdę wielu wartościowych rzeczy i bardzo się cieszę, że udało mi się znaleźć na owych zajęciach – to że zwolniło się miejsce i mogłam wziąć udział, to na pewno nie przypadek :)
Atmosfera również była przyjazna, sprzyjała twórczości, a krytyka jak najbardziej merytoryczna i konstruktywna. Na pewno zajęcia dodały mi wiary w siebie i stały się motorem do dalszego działania.

Co do kontynuowania – muszę jeszcze przemyśleć, ponieważ kurs zaawansowany wymaga poświęcenia więcej czasu, a praca nie do końca na to pozwala, choć bardzo bym chciała.

Pozdrawiam serdecznie i dziękuję!
Ania

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

 

 

Dariusz Jaroń, dziennikarz (uczestnik)

Reportaż pisze dziś każdy, chociaż potrafią nieliczni. Iza Michalewicz uczy pokory do rzemiosła, bohatera, ciężkiej pracy i cierpliwości – absolutnych podstaw, bez których nie ma co brać się za istotne pisanie. Wymagająca i szczera nauczycielka. Z błyskiem w oku wychwytuje temat na reportaż, tłumacząc przy tym, dlaczego masę innych pomysłów wyrzuca do kosza. Podczas tych kilku spotkań postawiła na naszej drodze reporterskiej bezcenne drogowskazy. Pozostaje już „tylko” ruszyć…

O: Kursie reportażu, prowadzenie Iza Michalewicz

Magdalena z Warszawy

Na kurs „Podstaw pisania” Aliny Krzywiec trafiłam po wielomiesięcznym zastanowieniu, ponieważ sama do końca nie wiedziałam, jaki gatunek literacki jest mi najbliższy. Kurs pozwolił mi uświadomić sobie, w jakiej formie pragnę się wyrazić i dał mi solidne podstawy sztuki pisarskiej. Alina prowadziła zajęcia z ogromną naturalnością, wyczuciem i spokojem. Jednocześnie potrafiła przekazać wiedzę w sposób wyczerpujący, a zarazem dowcipny, okraszając ja przykładami ze swojej pracy pisarza.

Dodatkową wartością tego kursu była świetna zabawa i odkrycie własnej kreatywności w gronie wspaniałych i nierzadko naprawdę utalentowanych osób.

Mogę tylko polecić ten kurs i żałować, że już się skończył.

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Anna Hipsz

Długo się wahałam, czy wziąć udział w kursie „Podstawy pisania”. „Maszynę do pisania” obserwowałam już od ponad roku. Na co dzień nie piszę, mam bardzo mało czasu. Teraz uważam, że to była fantastyczna decyzja! Kurs był dla mnie odskocznią od rzeczywistości i czasem „tylko dla mnie”. Prowadząca- Alina Krzywiec jest cudowną osobą, która pozwala wydobyć z uczestników wszystko, co najlepsze. Dała nam dużą dawkę wiedzy i praktycznych wskazówek okraszonych swoim doświadczeniem. To była ciekawa przygoda, którą przeżyłam z fantastycznymi ludźmi.

PS. Po zakończeniu kursu nadal się spotykamy :) Nasza przygoda trwa dalej… :)

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Anna Formela

Sylwia to skarbnica wiedzy – fundamentów, które przekazała jasno i nienachalnie, prawie mimochodem.
Kubryńska to również niewygasły wulkan energii. Spotkania warsztatowe to były nie tylko rozmowy o tekstach, to był niekończący się śmiech, czasem przez łzy, wymiana doświadczeń, czysta przyjemność obcowania z kobiecą Energią i – oczywiście –  skrupulatne przyswajanie cennych rad …
Myślę, że mogłybyśmy tak jeszcze przez kilka następnych edycji…

Ania

O kursie: Literatura dość doskonała, prowadzenie Sylwia Kubryńska

Agnieszka Sosnowska

Mroczne miejsce, zagadkowa fabuła, zaradny bohater, mocny twist – o tym lubimy czytać w dobrych powieściach kryminalnych. Dlaczego by samemu tego nie wykreować? Stworzyć powieść, którą samemu chętnie by się chciało przeczytać? Kurs pisania powieści kryminalnej to doskonała okazja, by spróbować swoich sił, a jeszcze prowadzony przez najlepszego pisarza kryminałów w Polsce, Wojciecha Chmielarza, to dodatkowa motywacja. Bo któż lepiej zna temat jak nie autor z krwi i kości?

Polecam gorąco zajęcia z pisania powieści kryminalnej z panem Chmielarzem. Dużo ciekawych i merytorycznych informacji, rozwijające własny warsztat pisarski prace domowe, konkretne wskazówki, niebanalne rzeczowe rozmowy. Wciąga atmosfera zajęć i świat, który wspólnie podczas nich budujemy. Kurs pisania to przede wszystkim możliwość zmierzenia się z własnymi aspiracjami i umiejętnościami, ale też poznania ciekawych ludzi, którzy mają tę samą pasję i ich spojrzenia na literaturę. Nauczyłam się lepiej pisać, przełamałam swoje blokady. Otworzyłam umysł.

Bardzo cenny czas. Spróbujcie, warto!

O: Kurs pisania powieści kryminalnej, prowdzenie Wojciech Chmielarz

 

Anna Kucharek

Zaskoczyło mnie, jak wiele rzeczy było dla mnie nowych – szczególnie takich, które autentycznie czuję, że mają duże znaczenie dla odbioru tworzonego tekstu. Świeżość grupy (osobowości, z jakimi nie mam do czynienia na co dzień), oderwanie od standardowych zadań, poczucie że ze spotkania na spotkanie lepiej czuję co piszę (i co zrobić, aby czuć to lepiej i układać) – stanowią dla mnie realną wartość czterech minionych spotkań.

Podobało mi się to, że Alina dopytywała, komentowała, doprecyzowywała,podpowiadała, podpierała teorią i doświadczeniem, wskazywała alternatywne rozwiązania, ale nie czułam, że jej zdaniem to jedyna właściwa droga (a wszyscy którzy myślą inaczej są po prostu niedojrzali albo głupi).

O kursie: Podstawy pisania, Alina Krzywiec

Grzegorz Poznański, Warszawa

Bardzo dziękuję – kurs był świetny, a pani Alina wspaniała – narzuciła nam ostre tempo, udzieliła wielu doskonałych wskazówek i była wyrozumiała. To było dla mnie inspirujące doświadczenie.

O kursie: Podstawy pisania, prowadzenie: Alina Krzywiec

Marta Żurowska, Poznań

Sprawne moderowanie naszymi dyskusjami – według mnie to jest Twoja największa zaleta jako prowadzącego kurs, oprócz  dociekliwości i przekazywania informacji zwrotnej. Bardzo komfortowe było to, ze każdy  mógł się wypowiedzieć i przedstawić swój punkt widzenia. Dbałeś, aby każdy miał czas. Masz też fajny dar dociekania, unikając bycia wścibskim. No i info zwrotne, zawsze w porządku, że sporym konkretem ,dzięki czemu uczyliśmy się więcej.
Jako trener w stanie spoczynku przyglądałam się organizacji naszych spotkań. Doceniam to, że mobilizowałeś nas do coraz ambitniejszych zadań.
o: Storytelling – projektowanie angażujących opowieści, prowadzenie Michał Larek

Cyprian Nosek, Poznań

Co było fajne i nie zmieniać?
– Świetny klimat
– Atmosfera rozmowy, dyskusji i wymiany myśli
– Zadania domowe (mimo, że zrobiłem tylko jedno, niestety kurs zbiegł mi się z angażującym czasowo okresem)
– Wymiana doświadczeń, zarówno z ludźmi, którzy rozpoczynają przygodę z pisaniem jak i doświadczonymi w pisaniu
– Czuję się bardzo zainspirowany i zmotywowany
– Stworzyłeś Michał bardzo fajną atmosferę otwartości – rzeczywiście miałem odczucie, że w dowolnym momencie mógłbym do Ciebie zadzwonić / napisać z pytaniem, prośbą o poradę itp.

Co można by ewentualnie zmodyfikować?
– Bardzo dużo filmowych przykładów, myślę, że mogłoby być ciekawie rozkładać na czynniki pierwsze więcej przykładów literackich
– Omawialiśmy wiele technik, natomiast ja miałem trochę trudności z wychwyceniem struktury (przykładem takiej strukturyzacji mogłoby być podejście: opis konkretnej teorii / techniki, następnie pokazanie kilku różnych przykładów, które są jej implementacją). Chociaż właściwie nie jestem pewien czy ująłbym to w ramy “minusu”, raczej jako alternatywę pod rozwagę :)
– Biorę to na siebie, ponieważ nie było mnie na pierwszym spotkaniu, natomiast moje główne oczekiwania względem kursu – to bardziej wyposażenie w narzędzia do pomocy w konstruowaniu historii/fabuły (np. technika płatka śniegu) niż triki do użycia w już istniejącej (a la montaż emocji).
– Przy zadaniach domowych, może dobrym pomysłem byłoby aby każdy przeczytał zadania innych przed zajęciami. Wtedy odcedzamy wszelkie wnioski i odczucia, który powstały ze względu na melodykę czytania – myślę, że można by zauważyć wtedy kilka ciekawych rzeczy. A dodatkowo każdy miałby więcej czasu na analizę tekstu i wnioski.

Podsumowując

Z pewnością nie żałuję wzięcia udziału w kursie, myślę, że będę polował na kolejne edycje w przyszłości. I jeszcze raz dzięki! :)

Dariusz Jaroń, dziennikarz

Reportaż pisze dziś każdy, chociaż potrafią nieliczni. Iza Michalewicz uczy pokory do rzemiosła, bohatera, ciężkiej pracy i cierpliwości – absolutnych podstaw, bez których nie ma co brać się za istotne pisanie. Wymagająca i szczera nauczycielka. Z błyskiem w oku wychwytuje temat na reportaż, tłumacząc przy tym, dlaczego masę innych pomysłów wyrzuca do kosza. Podczas tych kilku spotkań postawiła na naszej drodze reporterskiej bezcenne drogowskazy. Pozostaje już „tylko” ruszyć…

O: kursie Reportażu, prowadzenie: Iza Michalewicz

Agnieszka Tomatowska, Warszawa

Co mi dał kurs u Aliny? Niezłego kopa do pisania. Zawsze było na kiedyś, na później. Marzenia o pisaniu miałam zawsze, ale wiadomo: praca dom, dom, praca. Obserwowałam Maszynę, kurczę, naprawdę ludzie chodzą na takie kursy, dlaczego nie miałabym spróbować? Dzięki Alino, było inspirująco, intensywnie, czasem miałyśmy inne zdanie, ale wreszcie doświadczyłam na sobie konstruktywnej krytyki 😉 I ludzie, którzy byli ze mną w grupie…, pewnie nie spotkalibyśmy się nigdzie indziej :-). Maszyno, działaj, twórz dalej taki klimat, aby tacy jak ja mieli swoje miejsce do spełniania marzeń o pisaniu.

o: Podstawy Pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Julian Cywil, Warszawa

Kurs dostałem od żony w prezencie. Uparła się, że powinienem rozwijać swoje hobby, choć sam się zdziwiłem, że wybrała akurat to, bo pisanie porzuciłem dobrych kilka lat temu. Bliżej mi teraz było na skałki, albo w jakieś nie za bardzo uczęszczane miejsca niż na kurs pisarski, ale ok., poszedłem. Cieszę się, że byłem. Po pierwsze wróciłem do czytania dobrej literatury, po drugie trochę pośmiałem się z dawnych swoich prób pisarskich, którymi ja i moja żona byliśmy wtedy zachwyceni, po trzecie, czwarte i piąte wiem więcej o kompozycji, strukturze, konflikcie, dialogu. Trochę trudności przysporzyły mi zadania domowe, bo nie było zmiłuj, ale bez przysłowiowego dedlajnu pewnie nic bym nie napisał. Na pytanie czy poleciłaby kurs u Aliny, odpowiem: tak. Wszystkim, którym pisanie siedzi w głowie, albo mają dość przewidywalnej codzienności.

O: Podstawy Pisania, prowadzenie Alina Krzywiec

Agnieszka Graca

Nie jestem pewna, czy powinnam komukolwiek polecać kurs POWIEŚĆ KRYMINALNA w Maszynie do pisania. Cztery piątkowe popołudnia. Do ułożenia gigantyczny zestaw puzzli. Fikcyjnych, rzecz jasna. Żeby było trudniej, ktoś pomieszał pudełka oznaczone etykietami bohater, świat przedstawiony, dialog, narracja, fabuła. A jak się już coś ułożyło, to zaraz nam Mariusz Czubaj przestawiał elementy tych puzzli. W życiu się tak dobrze nie bawiłam. Euforia, ekscytacja i adrenalina wylewająca się uszami. A teraz co? Piątkowe popołudnia bez zajęć, bez grupy, bez Prowadzącego. I co my mamy ze sobą zrobić?

Dlatego nie mogę z czystym sumieniem polecić tego kursu. Uzależnia.

o: Powieść kryminalna, prowadzenie: Mariusz Czubaj

Katarzyna Batko, dyrektorka programowa Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska

Na dwa szkolenia zaprosiliśmy w sumie około 20 osób działających lokalnie. Piszą blogi, mają swoje gazety i serwisy internetowe. Poruszają sprawy związane z decyzjami lokalnej władzy. O tym co zbudować w gminie, o tym co zamknąć, jakie warunki stworzyć przedsiębiorcom czy kto pierwszy otrzyma pomoc gminy. To są wyjątkowi ludzie i otrzymali od Miry Suchodolskiej nie tylko wiedzę i odpowiedzi na większość swoich pytań, ale też docenienie. Po szkoleniu podkreślali, że wiedzę może mieć każdy, ale dyskusji i rozważań, wiarygodności nie daje się udawać. Jednym słowem, dostali po prostu dobrego fachowca i skorzystali tyle, ile się każdemu z nich udało.

o: Podstawy dziennikarstwa, prowadzenie: Mira Suchodolska

Magdalena Bereza, Warszawa

Kurs podstawy pisania (prowadzony przez Alinę Krzywiec) podobał mi się, bo był po prostu praktyczny, a teorię która pojawiała się na zajęciach mogłam od razu wprowadzać w życie i wypróbować we własnych tekstach. Najbardziej przemawiały do mnie przykłady, którymi Alina posługiwała się przy każdej okazji – przy omawianiu sposobów budowania napięcia, konfliktu, przy tworzeniu bohaterów, dialogów i scen posuwających akcję naprzód. To właśnie dzięki tym życiowym i jednocześnie bardzo obrazowym przykładom zasady pisania stały się dla mnie znacznie łatwiej przyswajalne. Mogę śmiało napisać, że w podręcznikach pisania tego nie ma :)
Dodatkowo Alina stworzyła w grupie bardzo przyjazną i swobodną atmosferę, która sprzyjała twórczej pracy i dzieleniu się wrażeniami na temat pisania. Z tego powodu kurs pod jej okiem będę polecać wszystkim, którzy już piszą, ale nie wiedzą jak albo chcą pisać, ale nie wiedzą od czego zacząć. Z chęcią wybiorę się na kurs kontynuacyjny.

o: Podstawy pisania, prowadzenie: Alina Krzywiec

FreshMail.pl