Jak przygotować pakiet materiałów dla wydawnictwa
Propozycje wydawnicze przechodzą zazwyczaj wstępną selekcję. Na podstawie pierwszych informacji umieszczonych w wiadomości, pracownik redakcji wybiera do dalszej lektury tylko te, które najbardziej odpowiadają potrzebom wydawnictwa lub w jakiś sposób (na przykład osiągnięciami autora) zwracają na siebie uwagę.
Propozycja wydawnicza
czyli jak skutecznie przygotować pakiet materiałów dla wydawnictwa
Jednym z najpowszechniejszych sposobów składania autorskiego tekstu w wydawnictwie jest przesłanie go na specjalny adres mailowy przygotowany i udostępniony na stronie internetowej wydawcy. Wydawnictwa zazwyczaj opisują jak należy przygotować materiały, jak sformatować tekst. Jeżeli takich informacji nie ma, zadbaj przede wszystkim o wygodę czytania Twojej powieści. Font Times New Roman i interlinia 1,5 wiersza to zapewni. Najbardziej pożądana objętość tekstu debiutanta to 450-500 tys. znaków (licząc ze spacjami).
Z przesyłanymi materiałami zapoznaje się zazwyczaj któryś z redaktorów lub recenzentów, jednak wydawnictwa nie gwarantują kontaktu zwrotnego. To nie dziwi, ponieważ liczba tekstów przesyłanych do redakcji to kilka, kilkanaście tygodniowo.
Co więc możesz zrobić, aby Twój tekst znalazł się w grupie tych, które zostaną zakwalifikowane do pełnej lektury?
Przede wszystkim wyślij go do wydawnictwa, które publikuje książki o profilu, do którego Twój tekst pasuje. Brzmi to jak truizm, ale w praktyce na adresy wydawnictw często wysyłane są teksty gatunkowo dalekie od tego, co wydawnictwo publikuje. Takie propozycje niestety eliminowane są w pierwszej kolejności.
Lepiej wysłać tekst do mniejszej liczby wydawców, ale o dopasowanym do tekstu profilu. Przygotowując materiały zrób to w taki sposób, aby od razu przykuć uwagę osoby selekcjonującej.
Jak napisać wiadomość do wydawnictwa
Temat wiadomości
Umieść w temacie wiadomości tytuł swojego tekstu i określ gatunek (np. powieść obyczajowa, kryminał, thriller, fantasy, powieść przygodowa dla młodzieży, poradnik).
Wydawnictwa wiedzą czego szukają i taka deklaracja autora jasno stawia sprawę.
Jeżeli Twój tekst łączy w sobie różne gatunki, określ to skrótowo.
Treść wiadomości
To najlepsze miejsce na przykucie uwagi osoby selekcjonującej. Przedstaw więc krótko swoje atuty: dotychczasową twórczość, nagrody, sukcesy, prowadzone blogi, liczbę obserwatorów Twojej strony. Przedstaw pasje, umieść ciekawe zdjęcie.
Następnie w intrygujący, ale zwięzły sposób podsumuj treść powieści. Powiedz kim jest główny bohater, co się z nim dzieje, jakie zadanie przed nim stoi. Zaciekaw osobę selekcjonującą. Pokaż, że umiesz wpływać słowami na czytelnika. Spraw, aby czytelnik chciał sięgnąć do załączników. Jeżeli piszesz już drugi utwór kontynuujący losy bohaterów, napisz to koniecznie.
Wydawnictwa poszukują serii!
Jakie załączniki warto wysłać?
Ważne załączniki: streszczenie, biogram autora, pełny tekst utworu.
STRESZCZENIE
W streszczeniu opisz szerzej swojego głównego bohatera, miejsce akcji, jej główne elementy, perypetie postaci, dylematy i wyzwania. Nie opisuj szczegółowo każdego rozdziału, ale daj przedsmak konstrukcji całości powieści. Zasugeruj finał. Określ przesłanie powieści, co chciałeś czytelnikowi swoją opowieścią przekazać.
BIOGRAM
Biogram to miejsce, w którym oprócz swoich osiągnięć literackich, zawodowych, blogowych i fejsbukowych możesz przedstawić szerzej swoje zainteresowania, pasje, zaprezentować się jako nietuzinkowa osoba. Jest bardzo prawdopodobne, że dodane przez Ciebie ciekawe zdjęcie zapadnie komuś w wydawnictwie w pamięć.
TWÓJ TEKST
Pełny tekst Twojego utworu jest niezbędny. Nie wysyłaj fragmentów. One wprawdzie dają możliwość zapoznania się ze stylem, ale nie z konstrukcją i dynamiką powieści. Bardzo dobrze sprawdzi się umieszczenie w nagłówku na każdej stronie Twojego adresu mejlowego i numeru telefonu.
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY
Częstym błędem popełnianym przez autorów składających teksty, jest wysyłanie w wiadomości jedynie pliku z utworem lub dołączanie go do wiadomości o lakonicznej, formalnej treści. Twórcy ci nie tylko nie wykorzystują możliwości zrobienia dobrego pierwszego wrażenia, a wręcz sugerują niechęci do swobodnego kontaktu.
Odradzam też, zadawanie pytań czy wydawnictwo jest zainteresowane otrzymaniem tekstu. Jest, skoro przygotowuje skrzynkę mailową w tym celu. Po mniej więcej czterech lub sześciu tygodniach od przesłania materiałów warto przypomnieć o sobie raz czy dwa razy, wysyłając przypomnienia.
Joanna Salak – dyrektorka wydawnicza, inicjatorka i kreatorka publikacji, menedżerka w branży wydawniczej.
Przeczytaj też:
Rozliczanie honorariów autorskich >>
Promocja i sprzedaż książki >>
Od umowy do drukarni >>
Autor i wydawnictwo >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 1 >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 2 >>
Jak napisać powieść, od której nie można się oderwać? >>
Iwona
19 grudnia 2022 at 13:53Dzień dobry,
Bardzo dziękuję za chyba najlepszy, na jaki do tej pory trafiłam, materiał dla autora chcącego wydać książkę z wydawnictwem. Szukam takich informacji od dłuższego czasu i dopiero na Pani blogu znalazłam to, czego faktycznie potrzebuję, kompendium wiedzy ze wszystkimi niezbędnymi szczegółami.
Bardzo dziękuję, dobrego dnia
Iwona Kilińska
Katarzyna
22 września 2024 at 10:09Super. Dziękuję za podpowiedź. Znalazłam same cenne wskazówki. To nie moja pierwsza książka, którą chce wydać, ale proces jest ten sam, więc muszę się postarać. Pozdrawiam 😀