Młodzi dorośli oraz nowi dorośli i jak dla nich pisać

blog 105

Młodzi dorośli oraz nowi dorośli i jak dla nich pisać

Young adults oraz new adults to określenia grup czytelników, które wraz z kilkoma światowymi bestsellerami zaadoptowaliśmy z rynku amerykańskiego do naszego beletrystycznego świata. W tym wpisie odpowiadamy na pytanie, jak pisać dla młodych dorosłych oraz nowych dorosłych.

Seria „Igrzyska śmierci” to sztandarowy przykład powieści skierowanej do pierwszej grupy (young adults). Najbardziej właściwym rodzimym sformułowaniem, choć nie dosłownym, które należałoby stosować w tym przypadku to „starsi nastolatkowie”. Najtrudniej jest oczywiście wyznaczyć dolną granicę wiekową tej grupy, ale przyjmijmy roboczo, że to 16 lat. Oczywiście upraszczam sprawę, bo czternasto- czy piętnastoletni czytelnicy często sięgają po książki z trochę starszymi bohaterami niż oni sami, ale w większości przypadków to punkt wyjściowy. Górna granica to około 18–19 lat.

O czym chcą czytać nastolatkowie?

Tematycznie powieści dla tego grona to najczęściej historie obyczajowe (bohaterowie są w wieku licealnym) często z wątkiem skrywanej tajemnicy (np. „Moje serce i inne czarne dziury” J. Warga), a także powieści z elementami ezoteryki – duchy, anioły, złe moce (np. cykl „Zmierzch” S. Meyer czy „Larista” M. Darwood) lub tak jak w serii „Igrzyska śmierci” – futurystycznymi.

W powieści dla young adults zazwyczaj główną postacią jest dziewczyna, z którą utożsamiają się czytelniczki zestawiona ze swoją antagonistką-konkurentką. I tu każdemu, kto chce stworzyć wiarygodną bohaterkę przyda się znajomość problemów, rozterek, marzeń dziewczyn w tym wieku. Nie może zabraknąć relacji z rówieśnikami (przyjaźni i scysji koleżeńskich), ale przede wszystkim pierwszych miłości i subtelnej erotyki. Bohaterki będą wiarygodne, jeżeli wyposażycie je w częste dla tej grupy wiekowej poczucie alienacji, bycia nierozumianą uzasadnione na przykład przeprowadzką do innego kraju, miasta czy tylko zmianą szkoły. Problemy rodzinne, odrzucenie przez grupę rówieśniczą, myśli samobójcze czy autoagresja, poważna choroba (np. „Gwiazd naszych wina” J. Green) to także wątki, które często są tłem zawiązania akcji. Fabuła to oczywiście wasz indywidualny pomysł. Bierzcie jednak pod uwagę ułożenie jej w dobry sensacyjny, budujący napięcie sposób (opisany w części 8 poradnika). Kreujcie akcję, w której jest element drogi, są zmagania z przeciwnościami, przełamywanie strachu, odkrywanie zatajonej przed laty prawdy i poruszanie się w świecie pełnym niespodziewanych sytuacji i rządzącym się nie do końca jasnymi zasadami.

Literatura nie tylko dla młodzieży

Międzynarodowy sukces wymienionych serii („Zmierzch”„Igrzyska śmierci”) oraz powstałych na ich podstawie filmów odkrył dla rynku wydawniczego pewną prawdę o odbiorcach tego gatunku. Okazało się, że emocjonują się nim nie tylko starsi nastolatkowie. Badania robione na rynku amerykańskim ujawniły, że 55% czytelników to osoby ponad dwudziestoletnie.

Young adults wkraczają w dorosłość

Zaczęto więc wyróżniać grupę nazwaną szerzej – new adults, czyli osoby będące na początku dorosłości, które właśnie wychodzą lub niedawno wyszły z wieku szkoły średniej.
Zakłada się, że są to czytelnicy od 17 do 25 (27) lat. I tak, jak różnorodne są sytuacje odbiorców w tym momencie życia (kontynuowanie nauki na studiach, pierwsza praca, dłuższe wyjazdy, zmiana otoczenia), tak rodzaje i tła powieści są znacznie bardziej różnorodne niż przy young adults. Bohaterką jest znów młoda kobieta poszukująca swojej tożsamości, miłości i wartościowej relacji. Bardzo istotnym elementem dla tego typu powieści jest wchodzenie w nowy związek (lub zakończenie dotychczasowego i poszukiwanie kolejnego).

Wyobraźnia niech wam podpowie ekscytujące rozwiązania.
Może być to relacja z równolatkiem lub nieco mniej typowa miłość do wykładowcy („Czas pokaże” A. Ficner-Ogonowska) lub szefa. Powieści te często nie stronią, a nawet podkreślają życie seksualne głównej bohaterki, budując napięcie wyrazistymi scenami erotycznymi (np. „Dotyk Crossa” S. J. Day). Ale nie jest to jedyny kierunek. Tu otwiera się ogromne pole do popisu dla autorów różnorodnych gatunków powieści – fantasy, dystopijnych, futurystycznych, kryminalnych, thrillerów, ale też po prostu obyczajowych.
Łączy je w zasadzie sytuacja głównej bohaterki, która jest młodą kobietą, singielką rozpoczynającą jakiś nowy rozdział w swoim życiu. Uczącą się siebie i świata, odkrywającą własne emocje, oswajającą nieporadność czy niepewność, rozpoznającą w sobie i innych rany z niedawnego dzieciństwa.

Joanna Salak – dyrektorka wydawnicza, inicjatorka i kreatorka publikacji, menedżerka w branży wydawniczej.


Przeczytaj też:
Praca nad powieścią. Pierwsze kroki – bohater i fabuła >>
7 pytań, które zadaje sobie wydawca, wybierając tekst do publikacji >>
Jak przygotować pakiet materiałów dla wydawnictwa >>
Rozliczanie honorariów autorskich >>
Promocja i sprzedaż książki >>
Od umowy do drukarni >>
Autor i wydawnictwo >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 1 >>
Powieść dla dzieci i młodzieży, czyli zadanie pozornie łatwe – część 2 >>
Jak napisać powieść, od której nie można się oderwać? >>

Napisz komentarz

CLOSE
CLOSE