Ćwiczenie pisarskie cz. 2 – onomatopeje

onomatopeje

Ćwiczenie pisarskie cz. 2 – onomatopeje

Onomatopeje dodadzą dialogom humoru, opisom – wyrazistości, a scenom – napięcia. Jak naśladować dźwięki słowami? Najprostsze onomatopeje poznajemy już w dzieciństwie, jeszcze zanim zaczynamy składać zdania, np. beee, muuu, miau. By tworzyć mniej popularne onomatopeje, potrzeba więcej kreatywności. Jak oddać dźwięk szusowania po stoku?  Ziuuu! W emocjonującej scenie krótkie zdanie z onomatopeją zwiększy napięcie, np. Światło świecy drgnęło na wietrze i zgasło. Wymacała kolejny stopień. Trzask. Dźwiękonaśladowcze czasowniki sprawią, że styl nabierze dynamiki i obrazowości, np. Woda chlupotała w kaloszach, zamiast Woda zbierała się w kaloszach.

Onomatopeje są wielofunkcyjne. Syczeć może wąż, ale i tabletka rozpuszczalna. Huknąć może piorun lub bohater obdarzony donośnym głosem. Zamiast pisać, że ktoś sepleni, możesz to pokazać, np. Pseplasam. W onomatopei zmysł obserwacji spotyka się z twórczą inwencją. Jak naśladować dźwięk skandowania? Może np. tak: Druu-żyy-naa! Onomatopeje lepiej niż wykrzykniki wyrażą ekspresję, np. Łaaaaał! By jeszcze podkręcić emocje, wykorzystaj wersaliki, np. Gool! Goooool! GOOOOOOL! Chcesz wyrazić słowami monotonny dźwięk? Sięgnij do Lokomotywy Juliana Tuwima. A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!

A teraz Twoja kolej. Stwórz kilka onomatopei, które będziesz mógł wykorzystać w Twojej twórczości.

Joanna Wrycza-Bekier

Joanna Wrycza – Bekier prowadzi kurs “Blog ekspercki – jak pisać profesjonalne, wciągające i barwne artykuły” zobacz program kursu >>

Przeczytaj pozostałe wpisy autorki:

Ćwiczenie pisarskie cz. 1 – język zmysłów

Ćwiczenie pisarskie cz. 3 – zdania

Ćwiczenie pisarskie cz. 4 – rytm wypowiedzi

Ćwiczenie pisarskie cz. 5 – czy dialog to tylko słowa?

Ćwiczenie pisarskie cz. 6 – imię dla bohatera

Ćwiczenie pisarskie cz. 7 – kolory twojej opowieści

Ćwiczenie pisarskie cz. 8 – podaj przykład, czyli jak ożywić i uwiarygodnić tekst specjalistyczny 

Ćwiczenie pisarskie cz. 9 –  jak tworzyć świeże porównania, czyli ćwiczenie pisarskie dla ambitnych

Ćwiczenie pisarskie cz. 10 – pewna podstępna blokada pisarska, o której nie pomyślałbyś, że jest blokadą

Ćwiczenie pisarskie cz. 11 – jak uchronić się przed drętwymi dialogami

Ćwiczenie pisarskie cz. 12 – sposoby mistrzów TED na intrygujący wstęp 

Ćwiczenie pisarskie cz. 13 – przepis na opowieść wedle studia Pixar

Ćwiczenie pisarskie cz. 14 – Zbawienna inkubacja, czyli jak pisać nie pisząc

Ćwiczenie pisarskie cz. 15 – storytelling jako sztuka wyjaśniania. Instrukcja nie musi być nudna

1 Comment
  • Lucyna

    15 października 2016 at 09:02 Odpowiedz

    Zdarzyła mi się taka korespondencja (może być?) :

    – Halo,

    – Haaaaaaaloooooooo!

Napisz komentarz

CLOSE
CLOSE