Ćwiczenie pisarskie cz. 4 – rytm wypowiedzi

she-turned-to-the-sunlight-and-shook-her-yellow-headand-whispered-to-her-neighbor-winter-is-dead-6

Ćwiczenie pisarskie cz. 4 – rytm wypowiedzi

Załóżmy, że Twój bohater wyrusza w podróż, by odzyskać swoją ukochaną. Może w czasie tej wyprawy kontemplować krajobraz lub rozmyślać nad swoim losem. Może też posłuchać prognozy pogody, która zapowiada groźną burzę śnieżną albo wywiadu radiowego o toksycznej miłości, który sprawi, że zmieni swoją decyzję.

Wywiad radiowy, prognoza pogody czy relacja sportowa urozmaicą Twoją opowieść i przyciągną uwagę czytelnika.  Pamiętaj jednak, że każda z tych form posługuje się własnym rytmem. Żeby więc zabrzmiała naturalnie, zamiast do wyobraźni, sięgnij do pierwowzoru.

Przykładowo, wywiad radiowy rozpoczyna się zazwyczaj tak:

Moim i Państwa gościem jest profesor Jan Kowalski. Anna Nowak, dzień dobry.

Dziennikarze radiowi zwykle najpierw przedstawiają gościa, następnie siebie, a na końcu się witają.

Z kolei rozmowa z telemarketerem mogłaby zacząć się od słów:

Dzień dobry, nazywam się  Paulina Michalska. Kontaktuję się z Panem w imieniu firmy Vitra. Czy rozmawiam z właścicielem numeru….?

A oto jak brzmi prognoza pogody:

Mroźno na północnym wschodzie, na termometrach do minus czterech stopni w Suwałkach, poza tym około zera. Wiatr słaby do umiarkowanego z kierunków zachodnich. Ciśnienie spada, w południe na barometrach 995 hektopaskali.

Sporo tu równoważników zdań i powtarzalnych sformułowań typu: „wiatr słaby do umiarkowanego”.

Z kolei relacja z meczu kipi emocjami:

Belgowie mają  więcej miejsca, ale już się organizują do przyjęcia ataku Włosi. Witsel, Lukaku, Nainggolan. Nainggolaaan! Goooool!!! Włochy prowadzą jeden do zera. Trzydziesta druga minuta! Ależ doskonałe było to zagranie z głębi pola!

Kiedy chcesz wpleść fragment audycji czy programu do swojej opowieści:

– posłuchaj kilku przykładów (np. na YouTube),
– dokonaj transkrypcji (tzn. zapisz słowo w słowo to, co słyszysz),
– spójrz na to, co zapisałeś i zastanów się, jak oddać rytm wypowiedzi w tekście.

Jak widzisz, będzie to wymagało inwencji. W moim zapisie relacji z meczu podkreśliłam rytm wypowiedzi interpunkcją, np. Witsel, Lukaku, Nainggolan. Ponieważ dziennikarz wypowiadał te nazwiska jednym tchem, wybrałam przecinki, nie kropki. Zwielokrotniłam też litery „a” i „o” w słowach Nainggolaaan! Goooool!!, by pokazać, że reporter wypowiadał je długo. Ekspresję wzmagają też krótkie wykrzyknienia, np. Trzydziesta druga minuta!

A teraz kolej na Ciebie. Wybierz fragment audycji radiowej lub programu telewizyjnego i zapisz tak, by oddać rytm wypowiedzi.

Joanna Wrycza-Bekier

Joanna Wrycza – Bekier prowadzi kursy Podstawy pisaniaPisanie dla zaawansowanych i Storytelling, krótka opowieść w tekście blogowym i reklamowym.

Przeczytaj pozostałe wpisy autorki:

Ćwiczenie pisarskie cz. 1 – język zmysłów

Ćwiczenie pisarskie cz. 2 – onomatopeje

Ćwiczenie pisarskie cz. 3 – zdania

Ćwiczenie pisarskie cz. 5 – czy dialog to tylko słowa?

Ćwiczenie pisarskie cz. 6 – imię dla bohatera

Ćwiczenie pisarskie cz. 7 – kolory twojej opowieści

Ćwiczenie pisarskie cz. 8 – podaj przykład, czyli jak ożywić i uwiarygodnić tekst specjalistyczny 

Ćwiczenie pisarskie cz. 9 –  jak tworzyć świeże porównania, czyli ćwiczenie pisarskie dla ambitnych

Ćwiczenie pisarskie cz. 10 – pewna podstępna blokada pisarska, o której nie pomyślałbyś, że jest blokadą

Ćwiczenie pisarskie cz. 11 – jak uchronić się przed drętwymi dialogami

Ćwiczenie pisarskie cz. 12 – sposoby mistrzów TED na intrygujący wstęp 

Ćwiczenie pisarskie cz. 13 – przepis na opowieść wedle studia Pixar

Ćwiczenie pisarskie cz. 14 – Zbawienna inkubacja, czyli jak pisać nie pisząc

Ćwiczenie pisarskie cz. 15 – storytelling jako sztuka wyjaśniania. Instrukcja nie musi być nudna

Napisz komentarz

CLOSE
CLOSE