Ćwiczenie pisarskie cz. 3 – zdania

she-turned-to-the-sunlight-and-shook-her-yellow-headand-whispered-to-her-neighbor-winter-is-dead-4

Ćwiczenie pisarskie cz. 3 – zdania

Przeciętne zdanie w języku polskim ma około 20 słów, czyli mniej więcej tyle, ile zdanie, które teraz czytasz. Tekst złożony ze zdań o podobnej długości byłby monotonny. Jak to zmienić? Przeplataj zdania długie krótszymi, by wpływać na tempo lektury. Kiedy chcesz pozwolić czytelnikowi, by wraz z bohaterem rozkoszował się pięknem przyrody, wydłużaj zdania. Skracaj je, by pokazać, że czas przyspiesza. Niech będą jeszcze krótsze. Króciutkie.

Droga wiła się wśród pól, wśród których gdzieniegdzie porozrzucane były domy, przykryte spadzistymi dachami i otoczone cichymi ogródkami. Nagle poczuł szarpnięcie. Ostre. Bolesne.

Kiedy czytelnik czyta jedno zdanie, kątem oka widzi początek kolejnego. Dlatego zacznij je od spójnika, który zapewni ciągłość lektury. Zdania rozpoczynające się od spójnika nie grzeszą wprawdzie stylistyczną elegancją, ale wnoszą werwę do tekstu, np. Postanowiła, że teraz powie prawdę. Albo zapadnie się pod ziemię.

Jeśli natomiast zamierzasz podkreślić jednostajność działań bohatera, wymień ciąg czynności po przecinku, np. Odkurzyła podłogę, przetarła fotele, nakryła do stołu, wypolerowała sztućce i rozłożyła talerze.

Zadajesz pytania w tekście? Nie? A warto, bo przydadzą się choćby do budowania napięcia, np. Okno kilkakrotnie uderzyło o framugę. To wiatr? Nie. Był tu ktoś jeszcze.

Pytania odsłonią też myśli i obawy bohatera, np. Anna spojrzała na pierścionek leżący na aksamitnej poduszeczce. Czy powinna się zgodzić? Czy Piotrek był tym jedynym?

Teraz pora na Ciebie. Napisz kilka zdań, w których wykorzystasz sposoby opisane w tym ćwiczeniu.

Joanna Wrycza-Bekier

Joanna Wrycza – Bekier prowadzi kurs “Blog ekspercki – jak pisać profesjonalne, wciągające i barwne artykuły” zobacz program kursu >>

Przeczytaj pozostałe wpisy autorki:

Ćwiczenie pisarskie cz. 1 – język zmysłów

Ćwiczenie pisarskie cz. 2 – onomatopeje

Ćwiczenie pisarskie cz. 4 – rytm wypowiedzi

Ćwiczenie pisarskie cz. 5 – czy dialog to tylko słowa?

Ćwiczenie pisarskie cz. 6 – imię dla bohatera

Ćwiczenie pisarskie cz. 7 – kolory twojej opowieści

Ćwiczenie pisarskie cz. 8 – podaj przykład, czyli jak ożywić i uwiarygodnić tekst specjalistyczny 

Ćwiczenie pisarskie cz. 9 –  jak tworzyć świeże porównania, czyli ćwiczenie pisarskie dla ambitnych

Ćwiczenie pisarskie cz. 10 – pewna podstępna blokada pisarska, o której nie pomyślałbyś, że jest blokadą

Ćwiczenie pisarskie cz. 11 – jak uchronić się przed drętwymi dialogami

Ćwiczenie pisarskie cz. 12 – sposoby mistrzów TED na intrygujący wstęp 

Ćwiczenie pisarskie cz. 13 – przepis na opowieść wedle studia Pixar

Ćwiczenie pisarskie cz. 14 – Zbawienna inkubacja, czyli jak pisać nie pisząc

Ćwiczenie pisarskie cz. 15 – storytelling jako sztuka wyjaśniania. Instrukcja nie musi być nudna

Napisz komentarz

CLOSE
CLOSE